Taxa pe autostrada se suprapune cu taxa platita pentru reteaua de drumuri nationale, spun specialistii in domeniu. „Este o decizie aberanta care ignora toata legislatia europeana. In mod normal, exista fie autostrazi taxabile, fie rovinieta. Este o dubla impozitare”, a declarat Stefan Szobotka.Valoarea taxei pe autostrada nu ar trebui sa depaseasca 5-6 euro la 100 de kilometri, potrivit acestora.
In opinia lui Stefan Szobotka, secretar general adjunct al PNL, taxa de autostrada s-ar suprapune cu taxa platita pentru reteaua de drumuri nationale, in care sunt incluse si autostrazile.
„Este o decizie aberanta care ignora toata legislatia europeana. In mod normal, exista fie autostrazi taxabile, fie rovinieta. Este o dubla impozitare”, a declarat Stefan Szobotka pentru Bloombiz.ro.
Reprezentantul PNL afirma cu convingere ca „e ilegal si aberant sa se taxeze mersul pe autostrada”.
In opinia presedintelui Federatiei Transportatorilor, Augustin Hagiu, daca UE ar realiza un studiu asupra vitezei medii de circulatie in tarile membre va constata ca tarile nou intrate in UE sunt dezavantajate in privinta vinietei si a noii taxe de autostrazi.
„Daca le pasa de economia noilor membri, decizia lor ar fi de amanare a aplicarii aquis-ului comunitar in privinta taxei de autostrada”, a declarat reprezentantul transportatorilor.
Fostul director general adjunct al CNADNR, Mircea Pop, spune ca in momentul in care se construiesc autostrazi din bani publici nu trebuie puse taxe.
Acesta mai afirma ca aplicarea taxei este un abuz fiindca in nici o tara nu exista vinieta pe un drum national facut din banii statului.
„Taxa va descuraja traficul pe autostrazi, care va fi din ce in ce mai mic si atunci le vom construi degeaba. Se spune ca taxa este necesara pentru ca nu ajung banii de intretinere din buget. Banii aceia sunt considerati de catre CNADNR fonduri proprii si sunt folositi la salarii, nu la intretinerea drumurilor”, a mai subliniat fostul director al CNADNR.
In Romania, CNADNR vrea sa puna taxe pe autostrazi, in timp ce in alte tari din UE situatia este complet diferita.
„In Ungaria exista o rovinieta electronica care se achizitioneaza din benzinariile de la intrarea in tara. In tarile care au aceasta experienta, rovinieta electronica reduce mersul la negru cu peste 80-90%.
Noi suntem complet neadaptati la legislatia europeana. Tichetele de autostrada se folosesc acolo unde lucrarile au fost concesionate, fie au fost construite in parteneriat public-privat, fie o companie privata le asigura intretinerea.
In Romania, aceste autostrazi sunt ale CNADNR, o companie de stat. Prin urmare, autostrazile nu pot fi taxate din moment ce e deja taxata intreaga retea de drumuri”, este de parere Stefan Szobotka.
„Polonia este cu cel putin 18 ani in fata noastra in ceea ce priveste infrastructura de transport. Ramanem la coada Europei in ceea ce priveste costul financiar al deplasarii si raportul calitate-pret.
Taxa pe autostrada va creste si mai mult pretul, in timp ce calitatea, care include siguranta rutiera si economia deplasarii, este net inferioara”, a subliniat Augustin Hagiu.
Directorul Federatiei Transportatorilor crede ca daca se va impune taxa pe autostrazile din Romania valoarea acesteia ar trebui sa fie jumatate din valoarea actuala a vinietei, relateaza bloombiz.ro